
Drewniane zabawki czyli wielozmysłowe poznawanie świata
W czasach wszechobecnie panującego plastiku wielu rodziców zdaje sobie sprawę jak daleko odeszliśmy od natury. Współczesne zabawy dzieci bardzo różnią się od zabaw ich rówieśników w XX wieku. Przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach i podejmowanie różnorakiej aktywności w pozycji siedzącej stają się przyczyną różnych zaburzeń i niepokojących zachowań.
Pandemia mocno przyczyniła się do tego, że dzieci spędzają ogromną ilości czasu przed ekranami komputerów, telewizorów i smartfonów. To pogłębia bardzo mocno problemy integracji sensorycznej i socjalizacji dzieci. Izolacja i oderwanie od natury to czynniki mocno hamujące rozwój dziecka.
A czy ktoś pamięta z dzieciństwa czasy kiedy najlepszą zabawką były patyki i rzeźbiona kora a bazy budowało się z gałęzi i liści?
Obecnie bardzo często rodzice, z uwagi na otaczanie dziecka nadmierną troską, zabraniają mu chodzenia boso, podejmowania zabaw typu „siłowanki”, ponadto na liście czynności zakazanych lub dozwolonych niezwykle rzadko są zabawy w wodzie i błocie, chodzenie boso po ziemi, piasku czy drewnie, wspinanie się.
Te z pozoru proste czynności mają ogromny wpływ na prawidłowy rozwój dziecka, dlatego tak ważne jest, by towarzyszyć dziecku i zachęcać do podejmowania tego typu aktywności, poznawania innego rodzaju faktur, samodzielnej eksploracji przyrody. Taka aktywność stymuluje rozwój dziecka, dając mu możliwość rozwijania wyobraźni przestrzennej i kreatywności.
Jak zatem organizować dziecku aktywność i przestrzeń nie tylko w czasie pogody, ale również w jesienną czy zimową pogodę?
Z pomocą przychodzi wyobraźnia i np. klocki i zabawki wykonane z naturalnego surowca jakim jest drewno. Dzieci uwielbiają eksperymentować i bawić się klockami. Dzięki ich fakturze, kształtowi, zapachowi , naturalności rozwijają wyobraźnię przestrzenną, zapoznają dzieci z takimi pojęciami jak rozmiar, skala, twardość, itp. Drewno stymuluje percepcję każdego ze zmysłów. Drewniane elementy są bardzo często używane w terapii sensorycznej jako pomoce, ścieżki sensoryczne, gry, czy układanki.
Różnorodność produktów, jakie składają się na pomoce do integracji sensorycznej sprawia, że możliwe jest kompleksowe oddziaływanie terapeutyczne. Gry rozwijają precyzyjne ruchy rąk, ćwiczą koordynację wzrokowo-ruchową. Ścieżki terapeutyczne poprawiają motorykę dużą, rozwijają wyobraźnię dotykową oraz poprawiają równowagę i koordynację ruchową oraz stymulację receptorów nerwowych w stopach. Drewniane gry sensoryczne angażują zmysł dotyku i zdolności motoryczne dziecka, wyrabiając koncentrację, ucząc radzenia sobie z przezwyciężaniem trudności.
Drewniane zabawki i pomoce pomagają ponadto kształtować zdolności ruchowe, doskonalić zmysły i umiejętności funkcjonowania w grupie rówieśniczej. Dlatego ich wykorzystanie w codziennych zabawach i zajęciach, nie tylko rehabilitacyjnych pozwala na uzyskanie pozytywnych efektów terapeutycznych.
Zadbajmy więc o rozwój naszego dziecka proponując mu zabawy naturalnym, trwałym tworzywem jakim jest drewno, dbając przy tym o ekologię i zmniejszając ilość wszechobecnie dominującego plastiku.
Autorka tekstu:
mgr Dorota Czachura
Przeczytaj zanim skomentujesz.