12 luty 2018, autor: mgr Dorota Czachura

Trening współzawodnictwa u dzieci a gry planszowe.

GRY, DZIECI, NAUKA, EDUKACJA, ZABAWA

         Wygrywać umie prawie każdy. To wspaniałe uczucie być zwycięzcą. Wie to każdy gracz i sportowiec. A przegrywanie? Radzenie sobie ze stresem konkurowania z innymi ludźmi? Jak każda umiejętność dziecko musi się nauczyć współzawodnictwa.
         Najlepsze warunki do przeżywania i radzenia sobie z takimi emocjami to przyjazne, kontrolowane warunki np. gry planszowe.

         Czy poczułeś kiedyś smak porażki? Czy stawiane przed tobą zadanie tak Cię paraliżowało, że drżały ci dłonie, nie byłeś w stanie myśleć logicznie, podjąć jakiejkolwiek decyzji?
Możliwe, że ten brak umiejętności radzenie sobie z porażką czy przegraną nie został z Tobą przepracowany we wczesnych latach dziecięcych.

Jak pisze w swojej książce ”Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później” prof. E. Gruszczyk Kolczyńska „Odporność emocjonalną można też kształtować zwłaszcza u dzieci. W naturalny sposób dzieje się to w procesie wychowania, ale pomaga również specjalny trening nastawiony na rozwijanie u dzieci zdolności rozumnego kierowania swym zachowaniem w sytuacjach trudnych.”

         Taki trening radzenia sobie emocjami to niewątpliwie udział dziecka w grach planszowych.
Rozwiązując zadania podczas gry, dzieci gromadzą doświadczenia logiczne, matematyczne z których umysł tworzy pojęcia i umiejętności.

         Niektórzy rodzą się z dużą dawką odporności emocjonalnej, wierzą we własne siły, cieszą się na perspektywę sukcesu, ale są też dzieci o niskiej odporności emocjonalnej. Wtedy zamiast przystąpić do rozwiązywania zadania rozpaczliwie szukają możliwości otrzymania gotowego wyniku. Jeśli dzieci nie potrafią poradzić sobie z emocjami tracą motywację i nie robią nic aby rozwiązać problem. Dlatego tak ważne jest, aby już od najmłodszych lat wyrabiać zdolność do wysiłku intelektualnego w sytuacjach trudnych. Takimi sytuacjami są niewątpliwie gry planszowe. Z jednej strony rodzic może tak dobierać grę, aby nie przekraczała możliwości intelektualnych dziecka zapewniając mu komfort i poczucie bezpieczeństwa.
Z drugiej strony współzawodnictwo z dzieckiem nie zawsze powinno kończyć się wygraną naszej pociechy. To trudna część tego zadania dla rodzica czy opiekuna. Nikt nie lubi przegrywać, ponosić porażki. Czasami łzy dziecka skłaniają nas do dawania mu wygrywać za każdym razem. Nic bardziej błędnego.

Hartowanie i kształtowanie rozumnych zachowań w sytuacjach trudnych –jak pisze prof. E. Gruszczyk Kolczyńska kształtuje naszą odporność emocjonalną. „Żeby uzyskać ten efekt trzeba organizować dla dziecka serie sytuacji trudnych, ale atrakcyjnych społecznie.

         Takim przyjaznym środowiskiem do rozwoju dziecka i radzenia sobie z emocjami są gry planszowe. W trakcie rozgrywania gry dorosły może modelować te zachowania dziecka, które skłonią go do wysiłku intelektualnego mimo doznawanej emocji ujemnych. Modelem jest dorosły, a dziecko naśladuje jego zachowania. Ponadto dzieci grające w własnym gronie same regulują zachowania i emocje podczas rozgrywki.

         Pamiętajmy więc, że umiejętność radzenia sobie z porażką rozpoczyna się już od najmłodszych lat, a skutecznie pomóc nam w tym mogą gry planszowe, coraz popularniejszy sposób spędzania wolnego czasu z rodziną i przyjaciółmi.


         autor: mgr Dorota Czachura, nauczyciel wychowania przedszkolnego, polonistka


         Zobacz Naszą ofertę gier.

> Oferta
znak graficzny logo kumamgre.pl